خالکوبی را چگونه پاک کنیم؟

  

 

خالکوبی را چگونه پاک کنیم؟

خالکوبی عبارت‌ است از ایجاد یک علامت یا شکل پاک‌ نشدنی روی پوست با وارد کردن رنگ به داخل آن از طریق سوزن یا سایر وسایل نوک تیز.

بسیاری از افراد پس از مدتی خالکوبی، به‌ دنبال یک متخصص پوست می ‌گردند که این خط و خطوط را پاک کند.  

 

بقیه متن را در ادامه مطلب بخوانید

با دکتر مریم یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در همین رابطه گفتگو کرده ایم.

چرا خانم ‌ها به فکر پاک ‌کردن تاتو و خالکوبی ‌شان می ‌افتند و پیش شما می ‌آیند؟
این افراد به دو دسته تقسیم می‌ شوند:

* یک گروه خانم ‌هایی هستند که به هر دلیل خواستار پاک کردن خالکوبی هستند. شایع‌ترین علت این خواهش، پشیمان شدن بیمار است. در تحقیقی مشاهده شده که حدود 70 درصد افراد، ساعتی بعد از خالکوبی از این عمل خود پشیمان می شوند.

* علت بعدی عدم تطابق طرح خالکوبی (شامل ابرو یا خط چشم) با طرح ایده‌آل بیمار است. گاهی هم آرایشگر دچار اشتباه شده و خالکوبی‌ های دو طرف را قرینه انجام نمی ‌دهد، لذا لازم می ‌شود که قسمتی از طرح یک طرف پاک شود. گاهی نیز فرد دچار واکنش‌های حساسیتی (آلرژیک) به رنگ تاتو می ‌شود و لازم می ‌شود رنگ از داخل پوست خارج گردد.

آقایان چطور؟
دسته دوم آقایانی هستند که به هر دلیلی روی بدن خون خالکوبی انجام داده‌اند و اکنون یا به دلیل پشیمانی خواستار پاک کردن آن هستند و یا به دلیل قوانین استخدام در سازمان‌ های نظامی و ... .

کلا چه روش‌ هایی برای پاک کردن خالکوبی و تاتو وجود دارد؟
روش‌های متعددی برای برداشتن و پاک کردن خالکوبی وجود دارد، شامل : جراحی و بریدن ناحیه حاوی خالکوبی و سپس دوختن ناحیه؛ درم ابریژن مکانیکی (در این روش از یک وسیله جهت سایش پوست استفاده می ‌شود)؛ میکرودرم ابریژن(با پاشیدن پودرهای کریستال اکسید آلومینیوم ، پوست به طور سطحی تراشیده می‌ شود و فقط برای خالکوبی ‌های سطحی کاربرد دارد)؛ سل ابریژن (از نمک برای تراشیدن پوست استفاده می ‌شود)؛ خارج کردن شیمیایی رنگ توسط یک خمیر خاص؛ سرمادرمانی (جراحی با سرما) یا کرایوتراپی؛ استفاده از اسیدهای شیمیایی و سرانجام لیزردرمانی شامل لیزرهای لایه ‌بردار مثل اربیوم و co2 و لیزرهای غیر لایه ‌بردار.

بهترین روش کدام است؟
از میان روش های فوق برخی می‌ توانند جوشگاه‌ های بدی ایجاد کنند و نتیجه خوبی را از نظر زیبایی به همراه نداشته باشند. پزشکان متخصص پوست، بهترین روش را لیزر درمانی می ‌دانند.

چه خالکوبی ‌هایی راحت ‌تر پاک می ‌شوند؟
هر چه خالکوبی سطحی‌ تر و قدیمی‌ تر باشد، راحت ‌تر پاک می شود. هر چه رنگ به کار رفته حرفه‌ ای‌ تر باشد، پاک کردن آن سخت‌ تر است. برخی رنگ‌ ها مثل سیاه، و آبی و قهوه‌ای بهتر از رنگ‌ هایی مثل قرمز قابل پاک شدن با لیزر هستند.

بهترین لیزر برای این کار چیست؟
بهترین لیزرها برای پاک کردن تاتو، لیزرهای کیوسوییچد است، زیرا بدون ایجاد جوشگاه از طریق تکه‌ تکه کردن قطعات رنگ موجود در پوست، سلول‌ های ایمنی پوست را در بلعیدن و زدودن رنگ خالکوبی کمک می‌‌ کنند.

باید توجه کرد که معمولا پاک شدن خالکوبی توسط لیزر نیاز به چند جلسه درمان دارد و بیمار باید صبر داشته باشد و به پزشک متخصص پوست خود اعتماد کند.

عده ‌ای از آرایشگر ها برای پاک کردن اشتباهات خالکوبی خود به رنگ ‌های هم‌ رنگ پوست متوسل می ‌شوند. این درست است؟
این بزرگ ‌ترین اشتباه است و با این کار مشکلات بیمار چند برابر خواهد شد، زیرا هنگام پاک کردن رنگ ‌های هم رنگ پوست توسط لیزر، گاهی تغییر رنگ تیره صورت می ‌گیرد و  وضعیت از آن چه که بوده بدتر می شود. برای برداشتن رنگ ‌های هم رنگ پوست نیاز به لیزرهای لایه‌ بردار یا روش‌هایی مثل لایه برداری با اسید است که حتما باید توسط متخصص پوست انجام شود.

گاهی بیمارانی به ما مراجعه می کنند که به دلیل استفاده از اسید در آرایشگاه‌ ها برای پاک کردن تاتو، به مشکلاتی مثل بافت‌ های جوشگاهی یا حتی ایجاد گوشت اضافه در محل دچار شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد